Bentebing's Weblog

helt ukatalogisert

Forfatteren Louise Penny var ny for meg, antakelig fordi hun ikke har vært oversatt til norsk før i år. Damen har imidlertid skrevet mange bøker om sin helt førstebetjent Armand Gamache ved Sûreté du Québec og da kan jeg forhåpentligvis glede meg til flere bøker om ham i fremtiden. Handlingen foregår i den lille byen Three Pines, en engelsktalende by midt i den fransktalende delen av Canada. Alle kjenner alle, tror de, men når den enslige tidligere læreren Jane Neal blir funnet skutt i skogen, så er det duket for mistanker og beskyldninger som får gamle historier til å velle fram. Her er det ingen bestialske mord, men heller en rekke ulykkelige mennesker som gjør inntrykk. Hvem kan ha myrdet Jane Neal? Og hvorfor ble hun myrdet den dagen hun for første gang hadde invitert vennene sine inn i stuen? Ja, for dette er ganske spesielt:  den godeste Jane er vennlig og imøtekommende, men gjestene har aldri kommet lengre inn i huset enn til kjøkkenet, – hva er grunnen til det? Three Pine har hvert år en kunstutstilling og denne gangen har Jane Neal sendt inn et bilde. Juryen er delt, men flertallet bestemmer at Jane skal få delta med sitt «merkelige» bilde. Jane blir overlykkelig og inviterer sine nærmeste venner til å se stuen hennes dagen etter, men om morgenen er hun altså drept. Det er førstebetjent Armand Gamache som skal løse saken, han har med seg et team av svært ulike betjenter, noe som gir en ekstra farge til romanen.  Jeg koste meg sånn med denne boken! Det var en frodig landsbykrim av første klasse og hvorfor sier jeg det? Jo, boken er liksom litt mer enn «bare» krim og jeg håper på flere av denne forfatteren.

5 kommentarer om “Skjulte liv

  1. astridterese sier:

    Ah, det var hos deg jeg leste om boken! Jeg kunne ikke huske hvilken blogg et var, men ser jo det nå 🙂

    Liker

  2. bentebing sier:

    Ja, dette er den første, så jeg håper forlaget følger opp med flere av denne forfatteren!

    Liker

  3. bentebing sier:

    Kjør på! Dette er en skikkelig kosebok (om mord kan bli kos da…)

    Liker

  4. astridterese sier:

    Jeg tror ikke jeg noengang har lest en krim fra Canada. Men det hørtes ut som at jeg burde gjøre det. Jeg ble fascinert av omtalen din og veldig nysgjerrig på denne stuen! Takk for tips!

    Liker

  5. Karin B. Persen sier:

    Enig med deg! Jeg holder på med denne nå og koooser meg. Jeg tror dette er den første boka i en serie om Armand Gamache. Det er litt ok at ikke alle detektivhelter er fraskilte og/eller alkoholiserte 🙂

    Liker

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..